0
Your Cart

«نقطه می‌خواست فرار کند»، تنها کتاب کودک هشام مطر

«نقطه می‌خواست فرار کند»، تنها کتاب کودک هشام مطر

🔸 هشام مطر برای کتاب‌های «در کشور مردان» و «روایت بازگشت» برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر و بوکر شده است که از جایزه‌های مهم نویسندگی در دنیای کتاب‌های بزرگسالان است.
ایده‌ی نوشتن یک کتاب برای بچه‌ها در یک کتاب‌فروشی محلی به ذهنش می‌رسد، وقتی که می‌خواست برای برادرزاده‌ی ده ساله‌اش کتاب بخرد و از دیدن تنوع کتاب‌های کودک و روایت‌هایشان حیرت می‌کند.

🔸 هشام مطر می‌گوید در گذشته هیچ کتاب کودکی توی خانه نداشتند و حتی زمان تصویرسازی این کتاب هم با جانلوکا بوتلوی تصویرساز، درباره‌ی سنت‌آگوستین بحث می‌کردند و حرف‌های فلسفی دیگری می‌زدند که هرچه بودند، کودکانه نبودند!

🔸 مطر، نویسنده‌ی لیبیایی کتاب نقطه می‌خواست فرار کند ، در کودکی ناچار به مهاجرت شد، پدرش به دلیل مخالفت‌ با حکومت قذافی ربوده شد و هشام مجبور شد با هویتی جعلی در مدرسه‌ای در بریتانیا ثبت‌نام کند. او هویت تازه‌ای برای خودش ساخت و عادت داشت اگر کسی با اسم «هشام» صدایش زد برنگردد اما همین اتفاق‌های به ظاهر معمولی باعث شد به سوال‌هایی فکر کند که گاهی در کودکی ما به وجود می‌آیند و با بزرگ‌تر شدن ما بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند.

🔸 شاید به همین خاطر است که بزرگ‌ترها هم به اندازه‌ی بچه‌ها، و گاهی حتی بیشتر از آن‌ها، ورق زدن کتابی شبیه «نقطه می‌خواست فرار کند» را دوست دارند، ورق زدن کتابی که آن‌ها را به روزهایی می‌برد که در میان آرزوها و انتخاب‌ها و دوراهی‌های روزهای کودکی و بلوغ‌شان سردرگم بودند.

🔸 این ویدیو را برای مراسم یادبود مترجم کتاب، زنده‌یاد بتول فیروزان آماده کرده بودیم و حالا این‌جا هم به اشتراک می‌گذاریم.
بخش‌هایی از مصاحبه‌ی هشام مطر است درباره‌ی همین کتاب. لابه‌لای صحبت‌های هشام مطر، صدای یکی از خوانندگان کم‌سن‌وسال کتاب «نقطه می‌خواست فرار کند» را هم می‌شنوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *