0
Your Cart

عکس‌هایی از بچه‌های دوره‌ی قاجار

پرتره‌هایی از بچه‌های دوره‌ی قاجار

🤸فکر می‌کنید «کودکی» کی به دنیا آمد؟🤸

📸 به بهانه‌ی روز جهانی عکاسی سراغ چند تا از قدیمی‌ترین عکس‌های به‌جامانده از بچه‌ها رفتیم. در این مجموعه اولین عکس‌های موجود از دنیای کودکی در ایران را، از زمان قاجار، می‌بینید.

🧸 در ایران تقریباً از اواسط دوره‌ی قاجار دوره‌ای به نام «کودکی» متولد شد. همان وقتی که برای اولین بار کار کردن بچه‌ها در شرایط سخت قالیباف‌خانه‌ها زیر سوال رفت، یا وقتی دختران قوچان را به‌جای مالیات فروختند و سروصدای قضیه به روزنامه‌ها و مجلس رسید. از اواسط دوره‌ی قاجار بود که مردن بچه‌ها و بهداشت مادران باردار و حتی داشتن اسباب‌بازی معنای تازه‌تری پیدا کرد.

🗞️ این بریده‌ی کوتاه و بامزه از صفحه‌ی اول روزنامه‌ی اطلاعات در سال ۱۳۱۷ را بخوانید:
«تا چندی پیش درباره‌ی بازی بچه‌ها چنین فکر می‌کردند که مقصود سرگرم کردن اطفال است و کوتاه کردن دست‌شان از اسباب‌های شکستنی خانه و جلوگیری از آن‌هاست که خود را به خطر نیندازند مثلا از درگاه اطاق پرت نشوند. از پلکان به زیر نیفتند، لب حوض نروند و خلاصه مادر و سرپرست از فضولی آن‌ها آسوده باشد ولکن امروز این فکر خیلی تغییر کرده است و سرگرم کردن اطفال وسیله‌ جداگانه، موثر و خوبی برای رشد عقلی و پرورش فکر و تربیت آن‌ها گردیده است.»

📚 برای خواندن اطلاعات بیشتر و جالب‌تر درباره‌ی دنیای کودکی کتاب «تاریخ کودکی در ایران: از آغاز عصر ناصری تا پایان دوره‌ی رضاشاه» را ببینید. این کتاب نتیجه‌ی پژوهش زهرا حاتمی است که نشر علم آن را منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *