0
Your Cart

داستان کتابخانه‌هایی که به سفر می‌روند

داستان کتابخانه‌هایی که به سفر می‌روند

🚍در روز ادبیات کودک و نوجوان سراغ یک جور از کتابخانه‌ها رفتیم که بچه‌های زیادی را از گوشه‌ و کنار دنیا با کتاب دوست کرده‌اند.

📚 بیشتر ما از بچگی کانون پرورشی فکری کودکان را می‌شناسیم اما کتابخانه‌های سیار کانون را چی؟ تا حالا اسمش به گوش‌تان خورده؟

🚌 در این پست آرشیوی از عکس‌های اولین کتابخانه‌های سیار گوشه‌وکنار جهان در قرن ۱۹ را کنار هم گذاشته‌ایم.

🧳 وقتی جورج مور، مؤسس اولین کتابخانه‌ی سیار، با کتاب‌ها و گاری‌اش به روستای کامبرلند انگلیس می‌رفت، یک ایده‌ی خیلی مهم را پایه گذاشت: ایده‌ی سفر با کتاب.

🚛 کتابخانه‌‌های سیار، زمان جنگ جهانی اول و دوم، راهی برای رساندن کتاب به سربازان بودند. آن زمان با کامیون کتاب‌ها جابه‌جا می‌شدند اما در طول تاریخ وسیله‌ها و موجودات عجیب‌غریبی برای انتقال کتاب‌ها انتخاب شدند، از قاطر و شتر و فیل بگیر، تا اتوبوس و واگن و کشتی، یا حتی بادکنک هلیومی!

🛻 اولین کتابخانه‌ی سیار ایران سال ۱۳۲۵ با همکاری سازمان بین المللی بنیاد خاورنزدیک راه افتاد. سال ۱۳۴۵ هم اولین کتابخانه‌های سیار کانون پرورشی اول در فارس، و همزمان در ارومیه تأسیس شدند. بعد در سال ۱۳۴۹ محمد بهمن‌بیگی با جیپ خودش به دل کوه زد، تا ماجراجویی‌ با بچه‌ها و کتاب‌ها بین بچه‌های روستایی و عشایر هم ادامه داشته باشد.

🚍 بعضی از این کتاب‌خانه‌ها همین حالا هم در خیلی از روستاها و شهرها فعال‌اند. کمک می‌کنند کتاب‌ها به مناطق دور برسند؛ برای بیمارستان‌ها و زندان‌ها و خانه‌های سالمندان و…. کتاب می‌برند؛ بعضی وقت‌ها هم یک نمایشگاه کتاب متحرک‌اند که دیدن‌شان حس‌وحال تازه‌ای به کوچه‌وخیابان‌ می‌دهد.

📚شما کتابفروشی یا کتابخانه‌ی سیارهای امروزی را می‌شناسید؟ به ما معرفی‌شان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *