🔸 تصاویر این پست را دوستان کتابخوان کرمانشاهی برای ما ارسال کردهاند. مربیها و کتابداران خوبِ مجموعهی «با من بخوان» با توجه به فرهنگ و امکانات موجود هر منطقه، نمک و فلفل قصهها را کم و زیاد میکنند تا مزهی کتابها با ذائقهی بچهها جور دربیاید.
🔸 در این پست بخشی از تجربهی هرکدام از این کتابداران و تسهیلگران را دربارهی دو کتاب «ماجراجویان بزرگ» و «پسری که فیل را بزرگ کرد» آوردهایم:
🔸 کتاب: ماجراجویان بزرگ
مربی: پروین حقگویی و ماریه حقگویی
امروز ظهر داستان ابن بطوطه را با بچهها خواندیم. بچهها دربارهی تجربههایی که داشتند صحبت کردند. یکی از جذاب ترین بحثهایی بود که باهم داشتیم. دربارهی شهرهای توریستی ایران حرف زدیم. بچه ها به هم آدرس میدادند و آن را تصور میکردند و جزئیاتش را میگفتند. فهمیدم چقدر جزءنگرند و چقدر به تفاوت فرهنگی طایفههای پدری و مادری و قوم و خویش خود آگاهند. همهی این اطلاعات را در رفت و آمد به روستا کشف کرده بودند.
🔸 کتاب: ماجراجویان بزرگ
مربی: رقیه امیری و شیوا تیموری
امروز در شیفت صبح با بچههای بزرگتر داستان جهانگردها را خواندیم. میخواستیم بهشان بگوییم با سفر کردن معنای جدیدی از زندگی را یاد میگیرند و برای شروع ماجراجویی لازم نیست حتماً نابغه یا خارقالعاده باشند. این کتاب پر از قصهی جهانگردهایی است که هرکدام محدودیتهای متفاوتی داشتند.
🔸 کتاب: پسری که فیل را بزرگ کرد
مربی: فریبا زارعی و هدا خاطری
یک داستان مستند که دیدن عکس واقعی شخصیتهایش توجه بچه را به باقی قصه جلب میکند. ما امروز با بچهها نقاشی کشیدیم و آنها از اینکه حتی بچه فیلها هم، با ۲۰۰-۳۰۰ کیلو وزن، تا ۲ سالگی فقط شیر میخورند و تا ۵ سالگی به وجود مادرشان نیاز دارند خیلی خوششان آمد. مجموعهی بچههای اطراف جهان به بچهها یاد میدهد جهان خیلی بزرگ است و برای تعامل با بچههای دیگر باید با زندگی و قصههای مردم آن منطقه آشنا شوند.