0
Your Cart

مختصر و مفید درباره‌ی فلسفه برای کودکان (فبک)

مختصر و مفید درباره‌ی فلسفه برای کودکان (فبک)

✏️کلاس‌های فبک چه جور کلاس‌هایی هستند و چند مدل کلاس فبک توی دنیا و ایران وجود دارد؟

🎭با شروع تابستان بیشتر مامان باباها دنبال کلا‌س‌های مختلف تابستانی‌اند. از شنا و نقاشی و تئاتر و ساز گرفته، تا کتابخوانی و فبک.

❓ کلاس‌های فبک یا “فلسفه برای کودکان” این روزها بیشتر از قبل طرفدار پیدا کرده‌اند اگر دوست دارید درباره‌ی تفاوت‌ جریان‌های مختلف فلسفه برای کودکان بیشتر بدانید این پست را ورق بزنید.

💡در این پست درباره‌ی سه جریان رایج جهانی دوره‌های فلسفه برای کودکان توضیح داده‌ایم و در انتها چند نفر از فعالان این حوزه و مؤسسات مرتبط با این دوره‌ها نام برده‌ایم.

✏️ اسامی معرفی شده در این پست انتخاب گروه مشاوران ادامه در بخش کودک و نوجوان نشر اطراف است. شما هم اگر موسسه‌ی فعال دیگری را در این زمینه می‌شناسید، یا دوست دارید تسهیلگران شهر یا روستای خودتان را معرفی کنید، پیشنهادهای خودتان را بنویسید.


رویکرد فرایندی:
در این رویکرد «فلسفیدن» روشی است برای فکر کردن. تسهیلگران این گروه باور دارند که همه‌ی بچه‌ها ذاتاً فیلسوف هستند و فقط باید مراقب‌شان باشیم تا وقتی بزرگ شدند مهارت‌های فلسفه‌ورزی را فراموش نکنند. مهارت‌هایی مثل: تحیر، پرسشگری کنجکاوانه، میل به دانستن تخیل، انسجام درونی و…
تسهیلگران این گروه براساس سوال‌هایی که این مهارت‌ها را فعال می‌کنند چند داستان تهیه می‌کنند و بعد از خواندن هرکدام از آن داستان‌ها با بچه‌ها درباره‌ی سوال‌هایی که برایشان به وجود آمده بحث می‌کنند.

رویکرد محتوایی:
تسهیلگران و اندیشه‌ورزان این گروه فکر می‌کنند جدای از روش، محتوای اندیشه‌ی فیلسوفان و سوالات فلسفی‌ای که در طول تاریخ مطرح شده بودند هم مهم هستند، اندیشه‌هایی که کمک می‌کنند مسیرهای اشتباه را دوباره طی نکنیم.
در رویکرد محتوایی سعی می‌کنند نظرات فیلسوفان بزرگ را لابه‌لای داستان‌های تازه جا بدهند و داستان‌هایی بنویسند که برای بچه‌ها قابل فهم و جذاب باشد.

رویکرد روایتی:
برای طرفداران این رویکرد، «داستان» سکوی پرش و ابزاری نیست که به‌واسطه‌ی آن فلسفه را یاد بگیریم. آن‌ها فکر می‌کنند خود روایت و داستان هم به‌خودی‌خود اصالت دارند. برای همین در رویکرد روایتی تاریخ ادبیات را جستجو می‌کنند و داستان‌هایی که مضامین فلسفی دارند را در اختیار بچه‌ها می‌گذارند. این داستان‌ها بدون این‌که مشخصاً برای فیلسوف شدن بچه‌ها نوشته شده باشند،‌ پاسخگوی نیاز ذاتی بچه‌ها به فلسفیدن هستند.

دوره‌های فعال فلسفه برای کودکان در ایران:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *